top of page
  • Foto van schrijverBarbara

Reislustigheid

Wat is er leuker dan de wereld afreizen om Moeder Aarde live te bewonderen in haar volle glorie, culturen te ontdekken, geschiedenis te beleven of letterlijk andere geuren op te snuiven? Niets, wat mij betreft! Het is mijn manier van opladen, van mijn wereld letterlijk vergroten. Als ik het geld ervoor had, zou ik het liefst elke mogelijke vakantie in het vliegtuig stappen en een ander stukje van de aarde ontdekken. Een tour door de jungle, een rit door de woestijn, eten in een kleurrijk curryhuis, een tocht over de ijsvlakten of zitten op een tropisch strand, waar je niet alleen geniet van de zon en de zee, maar ook tot in de late uurtjes kunt dansen.


Vliegschaamte

Jammer genoeg kennen we tegenwoordig ook vliegschaamte. En terecht, denk ik. Want een bijkomend gevolg van reislust is een enorme vervuiling van de lucht met al die kerosinegebruikende vliegtuigen. Als dat zo doorgaat, is er over een aantal jaar niet veel meer te genieten van al dat moois op de wereld. Geen tourtje door die jungle, geen dansjes op het strand. Maar HOE hiermee om te gaan? Hoe vind je de balans?


Natuurlijk gaat er niets boven iets zelf beleven, maar het hoeft niet altijd.

Zelf beleven

Ten eerste is het ook loslaten van het gevoel van ‘meer meer meer’. Ja, alles ontdekken is super en veel mensen hier in het westen hebben het geld om ook zulke real-life ontdekkingen te doen. Maar is het nodig en realistisch? Natuurlijk gaat er niets boven iets zelf beleven, maar het hoeft niet altijd. Je kunt ook veel ontdekken door met verschillende mensen te praten, naar concerten of festivals te gaan, een mooi boek te lezen of een leuke documentaire of film te kijken.


Dichtbij genieten

Moet je dan thuis op de bank blijven zitten om milieuvriendelijk te zijn? Nee, natuurlijk niet. Vakanties hoeven alleen niet altijd ver en ‘bijzonder’ te zijn. In Europa heb je zoveel mooie plekken om te zien. Ook daar kun je je onderdompelen in een totaal andere wereld en cultuur. Afgelopen jaar was ik in Italië. Daar heb ik zoveel nieuwe dingen ontdekt en zo genoten. Met name van het fantastische eten… Ook heb ik, sinds wij een camper hebben, onwijs veel leuke Nederlandse natuurkampeerterreinen ontdekt. Er zitten echte paradijsjes bij.


Compenseren

Inmiddels heb ik zelf al zo’n 15 jaar niet meer gevlogen. Doe ik het dan nooit meer? Jawel. Het gaat wat mij betreft om de balans en het bewust kiezen. Toevallig ga ik binnenkort weer een keer vliegen. Met mijn zoon, naar Ierland. Natuurlijk heb ik uitgezocht of het ook met een boot of ander vervoer kon, maar dat was qua beschikbare tijd echt niet te doen. Met mijn dochter ga ik naar Italië dit jaar. Daarvoor pakken we de internationale trein. Supergezellig en zoveel duurzamer. Op die manier compenseer ik mijn vliegreis enigszins, zonder mijn reislust te hoeven onderdrukken en thuis op de bank te blijven zitten!


Geschreven t.b.v. blog over duurzaamheid - maart 2024

[Foto: Barbara, Verenigde Staten]




5 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page