top of page
  • Foto van schrijverBarbara

Is het al warmetruiendag?

Bijgewerkt op: 16 mrt.

Oh, nee pas in februari volgend jaar. Wist jij dat? Doet er überhaupt iemand nog aan 'Warmetruiendag'? We zijn per slot van rekening vorig jaar allemaal in één keer de verwarming lager gaan zetten. De verkoop van fleecedekens nam razendsnel toe. Dus ja, iedereen zette de verwarming lager. Reden: de hoge kosten. 


Ik vind het belangrijk even stil te staan bij de échte betekenis van deze jaarlijkse Warmetruiendag. Dat is namelijk het klimaat. Ik maak me zorgen. Er wordt nog steeds lacherig gedaan over mensen die zich druk maken over het klimaat. Ook al bevind ik me al lang in het wereldje van 'eco lovers' en zie ik genoeg goede voorbeelden, moet ik zeggen dat ik nog steeds veel mensen ken, waar ik werk en waar ik woon, die alleen eco of klimaatbewust doen vanwege de portemonnee.


Ik gun toekomstige generaties een gezonde wereld. Dan moet je verder kijken dan hier en nu.

Ik ben zelfs in veel gevallen de enige vegetariër in een gezelschap. Het is nog steeds niet mainstream. En dat terwijl de klok tikt. Ik gun toekomstige generaties een gezonde wereld. Dan moet je verder kijken dan hier en nu. Geld lijkt nog vaak de belangrijkste drijfveer om te willen veranderen. Gemak en genot de reden om niet te veranderen. Wat zal dat betekenen voor de verkiezingen? Ik ben benieuwd en het geeft me soms koude rillingen...


Laten we ons opwarmen aan het idee dat mensen ook willen veranderen als ze echt zien dat mensen van wie ze houden in gevaar komen. Onze kinderen, de volgende generatie. Als ze zien dat het óók goed toeven is als eco lover. De wereld vergaat niet bij een eco lifestyle. Je redt de wereld er nou juist mee! Een graadje kouder in huis is best goed te doen toch, met zo'n warme trui of fleecedeken?


Deze post is verschenen op mijn LinkedIn pagina - december 2023

[Foto: Barbara, photoshoot met Lisanne]

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page